Wygląd to nie wszystko (jedno), czyli o designie technologii sprzedaży

Czarna i biała kasa fiskalna Novitus Next Online

Zwykle poruszanie tematu wyglądu urządzeń sprzedażowych sprowadza się głównie do omówienia cech konstrukcyjnych. W końcu te nieraz mają istotne znaczenie użytkowe. A przecież funkcjonalność, prostota obsługi czy spełnienie norm prawnych – to są istotne aspekty tego typu technologii, zdecydowanie ważniejsze, niż ich estetyka. Z drugiej strony jednak rozwój designu wspomnianych urządzeń również o czymś świadczy. I przy głębszym namyśle może się okazać, że wzornictwo jest w stanie zaoferować nie tylko walory wizualne, ale i praktyczne.

Po co technologie użytkowe mają ładnie wyglądać?

Wybierając laptop, smartfon, telewizor, lodówkę czy samochód, z pewnością największy nacisk kładziemy na ich funkcjonalność i rozwiązania techniczne. To oczywiste – na zakup takich produktów decydujemy się raczej nie dlatego, że dobrze się prezentują, ale dlatego, że służą do konkretnych celów. Potrzebujemy ich do pracy, rozrywki lub zwykłego codziennego funkcjonowania. Ich zadaniem nie jest budzenie znakomitych wrażeń estetycznych, tylko zapewnienie szybkości i precyzji działania, łatwej obsługi, praktycznego i bezpiecznego zastosowania w obszarach, dla których zostały stworzone.

A jednak producenci tych laptopów, smartfonów, telewizorów, lodówek czy samochodów przykładają dużą wagę do designu poszczególnych modeli. Postawmy zatem jeszcze raz to pytanie: po co te rozwiązania mają ładnie wyglądać? Odpowiedź w zasadzie jest prosta. Bo my, użytkownicy wspomnianych rozwiązań, tego od nich oczekujemy.

Najczęściej, gdy mamy do czynienia z modelami A i B – zbliżonymi do siebie pod względem parametrów i funkcji – wybieramy zwyczajnie ten, który bardziej cieszy oko. Czasem niektórzy są wstanie nawet pominąć w uwadze pewne cechy techniczne (lub ich brak) na rzecz atrakcyjniejszego designu. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ, choć funkcjonalność technologii użytkowych jest bezsprzecznie kluczowa – nie jest już innowacją sama w sobie. Chodzi o to, że już nie wystarcza i nie musi wystarczać. Wolimy otaczać się rzeczami budzącymi pozytywne wrażenia wizualne, skojarzenia z naszą tożsamością, osobowością, z naszym gustem oraz stylem bycia. I mowa nie tylko o elementach czysto dekoracyjnych, ale właśnie też o urządzeniach. Chcemy, by odpowiadały naszym preferencjom estetycznym, podobały się innym, wpisywały się np. w wystrój wnętrza miejsc, w których się znajdują. Producenci technologii użytkowych doskonale zdają sobie z tego sprawę. Z jednej strony odpowiadają na potrzeby konsumenckie, z drugiej – sami też je kreują, proponując rozwiązania o coraz ciekawszych designie.

Technologie sprzedaży też nie lekceważą aspektu estetycznego

Wydawałoby się jednak, że akurat urządzenia sprzedażowe należą do tych, w przypadku których atrakcyjny wygląd jest najmniej potrzebny. Zapewne niejedna osoba stwierdzi, że na tę kwestię niespecjalnie zwracają uwagę zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci. Tymczasem fakty mówią co innego. Atrakcyjny design liczy się dla jednych i drugich, o czym świadczą np. kasy i drukarki fiskalne, pojawiające się na rynku w różnych wariantach konstrukcyjnych czy dostępnych wersjach kolorystycznych. Producenci akcentują futurystyczny, nietuzinkowy design swoich modeli oraz opcję wyboru barw, jakie zagoszczą na obudowie danego urządzenia. Co więcej, estetyczny wymiar technologii sprzedaży może podkreślać wiele elementów. W przypadku kas i drukarek rejestrujących – np. wyświetlacze lub przyciski, w przypadku urządzeń peryferyjnych – choćby atrakcyjne sygnały świetlne w skanerach kodów kreskowych, informujące o prawidłowym pozyskaniu danych. Rozwiązania wizualne potrafią więc mieć przełożenie na wygodę użytkową wspomnianych technologii.

Co jeszcze zyskuje przedsiębiorca decydujący się na takie rozwiązania? Atrakcyjny wygląd technologii sprzedaży sam w sobie stanowi dość jasny i ważny, choć niekoniecznie wprost odczuwalny komunikat. Podobnie jak inne elementy w firmie, wzbudza poczucie elegancji, prestiżu i zaufania, współgra z promocją interesującej oferty biznesu i wysokiej jakości świadczonych usług. Dbałość o detale (zwłaszcza w miejscach bezpośrednio związanych z estetyką, jak np. salony fryzjerskie i kosmetyczne) budzi pozytywne skojarzenia i sprzyja utrwaleniu więzi z klientem. Dlatego wygląd technologii sprzedaży ma swoje uzasadnienie i co ciekawe – nie tylko estetyczne, ale i praktyczne.

1 Comment

  1. michał

    prawda! od razu zaznaczam: nie tylko kobiety zwracają uwagę na wystrój/design wyposażenia itd. w firmie. ja nie pominąłem w uwadze wyglądu urządzeń i przyznam, że nawet moi klienci potrafią na to zwracać uwagę 😉

    Reply

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wprowadź wartość CAPTCHA: *