Obecność kas online reguluje kwestię ustawowej ulgi!

Kasa fiskalna Novitus Nano Online

Wejście nowego systemu fiskalizacji i kas online oznacza nie tylko wprowadzenie zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Ma to również swoje odzwierciedlenie w zaistniałych regulacjach prawnych. I tak na przykład pewne istotne zmiany zachodzą w kwestii refundacji dotyczącej zakupu urządzenia fiskalnego. Jakie zatem informacje w tej materii zasługują na uwagę podatników?

Zakup kasy fiskalnej i refundacja – wcześniej i teraz

Ustawowa ulga, o jakiej mowa, znana jest przedsiębiorcom nie od dziś. Korzystają z niej od wielu lat w sytuacjach, gdy przepisy obligują ich do wdrożenia urządzenia rejestrującego (oznaczającego zarazem konieczny wydatek). Jak to najogólniej wygląda? W przypadku, gdy podatnik nabędzie pierwszą taką technologię sprzedaży i dopełni wszystkich, wymaganych formalności, może ubiegać się o zwrot części wydanej kwoty. Chodzi dokładnie o maksymalnie 90% wartości urządzenia, jednak nie więcej, niż 700 zł.

Jednak odkąd weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, regulacje prawne odnośnie zaistniałego systemu online i kas fiskalnych nowej generacji – zaszły tu pewne rozgraniczenia. Tym bardziej, że podatnicy będą mogli jeszcze przez pewien czas wdrażać urządzenia rejestrujące z elektroniczną kopią paragonów. Zgodne z aktualizacjami w przepisach, przedsiębiorca może teraz liczyć na ulgę tylko wtedy, gdy zdecyduje się na model online. Zapis ten ma skłaniać przyszłych użytkowników urządzeń rejestrujących (mimo ewolucyjnego trybu wdrażania nowego systemu fiskalizacji) do wyboru technologii komunikujących się przez internet z Centralnym Repozytorium Kas. Natomiast sama ustawowa ulga jak na razie pozostaje w niezmienionym kształcie: maksymalnie 90% wartości modelu online, jednak wysokość zwrotu nie przekroczy 700 zł.

Nabycie pierwszego urządzenia online… lub wymiana!

Co ciekawe, zgodnie z nowymi przepisami, omawiana refundacja odnosi się nie tylko do zakupu pierwszego urządzenia rejestrującego w ogóle. Z ustawowej ulgi można skorzystać również w przypadku wymiany kasy starego typu na model online. Czy jednak sytuacja dotyczy wszystkich przedsiębiorców?

Odpowiedź brzmi: niestety nie. Ta opcja została bowiem przewidziana w przypadku konkretnych grup zawodowych, uwzględnionych w regulacjach prawnych. Czyli bezwzględnie zobligowanych do korzystania z urządzeń rejestrujących nowego typu, a także do wcześniejszej wymiany dotychczas używanych modeli w wymaganych terminach. Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2020 roku ewidencję na kasie online muszą prowadzić przedsiębiorstwa związane z mechaniką pojazdową, wymianą opon, sprzedażą paliw, od 1 lipca 2020 roku – świadczące usługi hotelarskie i gastronomiczne oraz zajmujące się handlem węglem, zaś od 1 stycznia 2021 roku – działalności z branży medycznej (i dentystycznej), prawniczej, fryzjerskiej i kosmetycznej. Należy też zaznaczyć, że w przypadku tych grup zawodowych refundacja będzie mogła objąć wszystkie wymieniane urządzenia rejestrujące. Jednak trzeba spełnić pewien warunek. Rozpoczęcie ewidencji obrotu na każdym nowym modelu online musi mieć miejsce w terminie 6 miesięcy, licząc od chwili zakupu.

1 Comment

  1. prawde-mowiac

    w sumie…niewyobrazalbym sobie tego inaczej – skoro zmuszaja do rezygnacji z urzadzenia, ktore de facto jest sprawne, dobre i zgodne z przepisami, a z drugiej strony pewni podatnicy nie sa zobowiazani do kas online, to PRZYNAJMNIEJ ten zwrot musial byc mozliwy…

    Reply

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wprowadź wartość CAPTCHA: *